·
Tarih yazıyla başlar. Fakat Mısır,
Mezopotamya ve Anadolu gibi bu üç bölgede gelişen Eski Önasya medeniyetlerinde
yazı M.Ö.4.Binyılın sonlarında başladığı halde, Anadolu ancak M.Ö.2.Binyılın
başlarında yazıya kavuşmuştur.
·
İlk yazılı vesikalar, Kayseri
civarındaki Kültepe’de bulunmuştur.
·
Türk tarih kurum 1948’de Kültepe’de
yeniden kazılara başlamıştır ve bu kazılar sonucunda Kültepe’de yapılmış
sonradan tepe de kazılmıştır. Kazılar neticesinde tabletlerde ‘’Karum’’
denilen Asurlu tüccarlara ait Pazar
mahallesi, tepeninde o zamanki Kaniş şehrinin harabesi olduğu anlaşılmaktadır.
·
Kültepe kazılarında dört yapı katı
tespit edilmiştir. En alttaki IV. ve III. Yapı katlarında hiçbir yazılı belgeye
rastlanmamıştır. Tabletlerin hepsi II. Yapı katında bulunmuştur.
·
Hammurabi dönemine ait ‘’Habur kapları’’
denilen seramikler bulunmuştur. Böylelikle Hitit Devleti’nin en eski döneminin, Babilli Hammurabi zamanı ile çağdaş olduğu
anlaşılmıştır.
·
Kültepe tabletleri, Anadolu’ya ticaret yapmak amacıyla gelen Asurlu tüccarlara ait ticari ve hukuki vesikalardır. Bunlar eski
Asur lehçesi ve çivi yazısı ile yazılmıştır.
·
Kültepe vesikaları, ticari ve hukuki nitelik taşımalarına rağmen o
devirdeki Anadolu halkının sosyal, siyasal ve ekonomik durumuna da ışık
tutmaktadır.
·
Hattuşaş ve Alişar’da da Asurlu
tüccarlara ait birer Pazar yeri olduğu, bu şehirlerde yapılan kazılar sonucunda
anlaşılmıştır.
·
Kültepe tabletlerinden öğrenildiğine
göre, Orta Anadolu’nun hemen her şehrinde, bir şehir devleti vardı. Asurlu
tüccarlar bu şehir beylerine vergi ödemek şartıyla, onların himayesi altında,
şehir surlarının dışına kurmuş oldukları ‘’Karum’’ adı verilen Pazar mahallelerinde oturuyor ve
şehir halkı ile ticaret yapıyorlardı.
·
Bu devirde yaşayan belli başlı şehir
devletleri, başta Kaniş Krallığı, Hattuş, Zalpa, Kuşşara, Mama, Tamniya,
Wahşaniya, Puruşhanda krallıkları idi.
·
Kültepe tabletlerinden biri de Mama
kralı Anumhirbi tarafından Kaniş kralı
Warşama’ya gönderilmiş mektuptur. Mektupta, Kaniş kralının babası İnar ile olan dostluktan bahsedilmekte ve İnar’ın,
Harşamna şehrini muhasara ettiği dokuz yıl esnasında, Mama memleketinin Kaniş’e
hücum ettiği hatırlatılmaktadır.
·
Kaniş şehrinin son kralı olarak Warşama
kabul edilmekte ve bu kral zamanında
Kaniş Krallığı’nın, Kuşşara kralı Anitta tarafından ortadan kaldırıldığı kabul
edilmektedir.
·
Kuşşara kralı Anitta’dan kalan tablette,
kralın zaptettiği şehirler arasında Kaniş adı geçmemektedir. Ancak Anitta
tabletinde idare merkezini Kuşşara’dan Neşa şehrine naklettiğini bildirdiği
için Kaniş’in Neşa şehri olabileceği ileri sürülmüştür.
·
Boğazköy kazılarında da Koloni devrinin
son zamanlarına ait vesikalar bulunmuştur.
·
Koloni devrinde, Hattuş şehrinde de bağımsız
bir krallık vardı. Bu krallığın akıbetini Anitta tabletinden öğreniyoruz.
·
Bu vesikaya göre, Anadolu şehirlerini
kendi idaresi altında toplamaya çalışan Kuşşara kralı Anitta, Hattuş
kralı Biuşti’yi mağlup etmiş, şehri yakıp yıkmış ve şehri bir daha iskan edilmemek için lanetlemişti.
·
Bu devirde yaşayan bir diğer önemli
şehir devleti de Zalpa Krallığıdır. Bugünkü Bafra sınırları içindedir.
·
Anitta tabletinde Zalpa Kralı Uhneş’in
Neşa şehrinden alıp götürdüğü tanrı heykelini geri alıp Neşa’daki eski yerine
koydurduğunu ve Zalpa Kralı
Huzzia’nın Neşa’ya hücum etmesi
üzerine, Puruşhanda kralı ile ittifak ederek, onu mağlup ettiğini
anlatmaktadır.
·
Koloni devrinin en güçlü şehir devleti
olan Kuşşara Krallığı’na gelince; Kuşşara
şehrinin adı Kültepe tabletlerinde geçmez. Alişar tabletlerinde Kuşşara
krallarının adı geçtiği için, Alişar’ın Kuşşara olabileceği ileri sürülmüştür.
·
Anitta tabletinin ilk iki paragrafında
Anitta babası Kuşşara kralı Pithana’nın
Neşa şehrini bir gece baskını ile
zaptettiğini, fakat şehir halkına hiçbir kötülük etmediğini bilakis onlara ana
baba gibi muamele ettiğini belirtmektedir.
·
Anitta’nın babasının ölümünden sonra
‘’bütün doğu memleketleri’’ isyan etmişti. Anitta bütün bu isyanları bastırmış
Neşa, Ullama, Harkimaş, Zalpuvaş, Hattuş ve Şalativara şehirlerini zaptettiğini
anlatır.
·
Kuşşara kralları o zamana kadar
bilinmeyen bir taktikle, gece baskını taktiği ile, Koloni devrinin sonlarına
doğru, Anadolu’nun birçoğunu hakimiyeti
altına almıştı.
·
Anitta, tabletinde, Neşa’da yeni mahalleler kurduğunu Fırtına
tanrısı ile tanrı Şiuşimmi’ye ve Halmaşuite’ye mabetler yaptırdığını, vaktiyle
Zalpuvaş kralı Uhneş’in Neşa şehrinden
alıp götürdüğü tanrı heykelini getirip eski yerine koydurttuğunu anlatmaktadır.
·
Kuşşara krallarının gayretleri
neticesinde, Anadolu şehirlerinin tek bir idare altına girdikleri, Orta
Anadolu’da, siyasi birliğin kurulduğu anlaşılmaktadır.
·
Kuşşara krallığının Anita’dan sonraki
durumu bilinmiyor.
·
Asur Ticaret Kolonileri Devri veya
kısaca Kültepe Çağı denilen bu dönemde, özellikle Orta Anadolu’da etrafı surlarla çevrilmiş, krallıkla idare
edilen birçok şehir devletleri teşekkül etmişti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder